Planowane zmiany w infrastrukturze i nowe inwestycje przede wszystkim mają poprawić jakość wyrobów/ usług, zwiększyć wydajność pracowników lub dostosować wyposażenie do wymagań prawnych. Najtrudniej zaplanować zmiany, które poprawiają efektywność energetyczną. Pozornie. Jeżeli planowane zmiany dotyczą przede wszystkim ograniczenia zużycia energii – trzeba je skoordynować z planami produkcyjnymi, terminami postojów produkcyjnych, dostępnością odpowiednich służb.
Natomiast planując inwestycje dotyczące modernizacji procesów, poprawy jakości produktów i usług, przeważnie nie myślimy o poprawie efektywności energetycznej tak przy okazji. Założenie, że nowe rozwiązanie automatycznie będzie korzystne dla efektywności energetycznej tylko dla tego, że jest nowe… rzadko daje dobre efekty. Powiązanie planów inwestycyjnych z poprawą efektywności energetycznej, rozważenie wszystkich możliwości, które można wprowadzić „przy okazji” ograniczone jest przez kolejne wymienione powody.
Zaplanowanie rozwiązań poprawiających efektywność energetyczną wymaga wiedzy i doświadczenia. Porównanie różnych możliwości, wybór rozwiązania najkorzystniejszego dla specyfiki prowadzonej działalności nigdy nie jest prosty. O ile w ramach bieżącej działalności można wypracować proste zasady śledzenia trendów związanych ze zużyciem energii, to w przypadku wprowadzania zmian podstawowa wiedza często nie wystarcza.
I tu zaczyna się dylemat: czy spośród zatrudnionych pracowników wybrać tych, którzy poszerzą swoją wiedze o zagadnienia dotyczące efektywności energetycznej nowych inwestycji? Czy skorzystać z zewnętrznych ekspertów? Niezależnie od wybranego rozwiązania, konieczne jest przygotowanie rozwiązań organizacyjnych i zapewnienie kompetencji dla pracowników podejmujących decyzje. I tu zaczyna się kolejny powód.
W każdej firmie liczone są koszty, również te związane z korzystaniem z energii. Czasem wprowadzone są dodatkowe pomiary i wskaźniki zużycia energii. To jednak nie wystarczy, żeby efektywnie korzystać z energii. Jeśli brakuje powiązania pomiędzy podejmowanymi decyzjami, bieżącą realizacją działań a zmierzonymi lub obliczonymi wynikami, to mamy jedynie wiedzę o efektach działań.
Dopóki zagadnienia dotyczących korzystania z energii i jej efektywnego użytkowania nie zostaną włączone do zasad postępowania w ramach wszystkich działań w firmie, trudno oczekiwać sukcesu
Wymienione powyżej przyczyny problemów z efektywnym korzystaniem z energii nie zamykają tak złożonego zagadnienia. Są jedynie początkiem do przemyślenia i zmiany podejścia do zarządzania energią. Trafne wskazanie przyczyny niepowodzeń i braki spójnego podejścia do zagadnienia oraz znalezienie najlepszego dla danej firmy rozwiązania wymaga bardziej złożonego sprawdzenia każdego indywidualnego przypadku. Na pewno wsparciem będzie rozważne wykorzystanie zasad zawartych w ISO 50001 oraz skorzystanie z wiedzy i doświadczenia specjalistów zajmujących się zarządzaniem energia i efektywnością energetyczną.